search

Nej Nápady

Nejlepší Nápady Nejen pro Ženy

Oxmatch je sociální síť od Nej Nápadů pro poznávání nových lidí dle vašich zájmů:)

13 rad pro efektivní učení

Written by Bara, 823 days ago, 0 Comments
  • uceni
  • učení
  • učení
  • učení
  • učení

Každý z nás se určitě někdy setkal s nutností si něco zapamatovat. Každý se někdy trápil nebo ještě trápí nad nekonečnými seznamy autorů a jejich děl, nad předlouhými sloupečky cizích slovíček, nad nepochopitelnými matematickými vzorci nebo třeba nad nesmyslnými dokumenty od svých nadřízených. Takový boj s naším mozkem, který si ne a ne něco zapamatovat může být zdlouhavý, únavný a navíc někdy bezvýsledný. Seznamte se proto s několika jednoduchými typy, jak si lépe zapamatovat a pamatovat.

1. Zaměřte se na typ paměti, který je pro vás nejlepší

Existuje několik typů paměti – tedy několik způsobů jak si zapamatovat. Každému z nás vyhovuje jiný způsob. Někdo si dokáže něco zapamatovat jen díky jednomu jedinému způsobu, někdo kombinuje více typů dohromady. Je proto dobré zjistit, který typ je vhodný právě pro nás.

Zraková – vizuální paměť: Člověk s touto pamětí si zapamatuje to, co vidí, co si může přečíst a do podrobnosti si prohlédnout. Pro tento typ paměti je vhodné dělat si svoje vlastní poznámky, které jsou uspořádány tak, jak to vyhovuje nám, aby pro nás byly co nejpřehlednější. Při vybavování (tedy např. při zkoušení) se totiž takovému člověku před očima zobrazí zápisky, nebo jiný materiál, ze kterého se učil. A z něho ve své hlavě v podstatě čte to, co zrovna potřebuje.

Sluchová – auditivní paměť: Pro tento druh je potřeba slyšet to, co si máme zapamatovat. Je zde proto dobré si danou látku číst nahlas nebo pečlivě poslouchat výklad při vyučování nebo na poradách. Lidé s touto pamětí mají výhodu v tom, že si hodně věcí pamatují přímo z výuky.

Slovně-logická paměť: Taková paměť se také dobře využije třeba při přednáškách, ale je zde důležitější logická návaznost výkladu. Při potřebě vybavit si potřebná fakta nám pak hlavou probíhají myšlenky, pojmy a úsudky obsažené v přednášce nebo i v odborném článku.

2. Zvolte si nejvhodnější způsob zapamatování pro danou látku

Mechanická paměť: K zapamatování můžeme využít metodu opakování. Využíváme ji především, když si musíme zapamatovat něco přesně a doslova (báseň, definice, matematické vzorce, cizí slova). Neustálým opakováním se nám pak potřebné dostává do hlavy. Můžeme zde využít zrakovou i sluchovou paměť. Logická se zde většinou využít nedá.

Logická paměť: Tento způsob je založen na pochopení vzájemných vztahů, souvislostí, důvodů proč se dané věci dějí. Je zde potřeba hledat vztahy i v tom, co se zdá na první pohled beze smyslu a nad vztahy následně přemýšlet.

3. Podpořte "pamatování"

Pamatování je druhá fáze paměti. Pokud si danou věc zapamatujeme, je třeba ji v paměti udržet. Naprosto nejdůležitější pro podporu této úrovně paměti je úsloví „opakování je matka moudrosti“. Věci, u kterých jsme silně motivováni k zapamatování, které jsou doprovázeny silným citovým prožitkem, nebo ty, které jsme si pravidelně opakovali, nám v hlavě zůstanou.

4. Rozvíjejte svou paměť

Pomocí různých cvičení a činností můžeme svou paměť dále rozvíjet. K tomu může sloužit opakování naučené látky, snaha chápání souvislostí. Můžeme užívat také různé kvízy, křížovky, rébusy, soutěže atd. V dnešní době také vznikají různé kurzy pro rozvíjení paměti, kde se můžete účastnit různých cvičení ve skupinách i individuálně.

5. Vyzkoušejte různé triky pro rozpamatování

Občas se nám zdá, že jsme něco zapomněli, ale je to jenom dočasné zapomenutí a díky nějakému podnětu se můžeme rozpomenout. Například pokud jsme si při zapamatovávání hledali k dané věci souvislosti, je dobré se soustředit nejprve na ně a postupně se dostat k tomu, co potřebujeme. Nebo jedná-li se o jeden výraz, můžeme postupovat tak, že si vyjmenujeme písmena abecedy a na základě nich hledáme slovo. A osvědčenou metodou je přestat usilovně vzpomínat, pokračovat v testu a obvykle se nám to potřebné vybaví samo.

6. Používejte mnemotechnické pomůcky

Toto je další skvělá metoda jak si něco zapamatovat, pamatovat a následně vybavit. Trik spočívá v tom, že si k zapamatování vymyslíme tzv. „sponu“. Například cizí slovo nám může připomínat české slovo, podle nějž si budeme lépe pamatovat. Nebo k zapamatování letopočtů využijeme třeba datum našeho narození nebo někoho blízkého. Pokud si potřebujeme zapamatovat seznam, který nemá žádné souvislosti, můžeme si slova (názvy) ze seznamu složit do nějaké věty (barvy duhy – Červená se pomeranč žlutý, zelená se modrá fiala.) Některé takové pomůcky jsou již vymyšlené, a pokud se nám libí, můžeme je snadno užít anebo můžeme využít svoje vlastní, které se pak pamatují ještě mnohem lépe.

7. Běžte na čerstvý vzduch

Vždy si pamatujte, že pro lidský organismus včetně mozku je nesmírně důležitý čerstvý vzduch. Nejen, že díky němu zvládneme při učení neusnout, ale náš mozek bude také mnohem lépe pracovat, pokud mu dodáme dostatek kyslíku.

8. Učte se v příjemném prostředí

Měli bychom se soustředit i na místo, kam se uchýlíme ke studování. To by mělo být příjemné, uklizené a dobře uspořádané s co nejmenším počtem rušivých elementů. A samozřejmě klidné. Především pro ty, kteří mají problémy se soustředěním, je správný výběr místa velice důležitý.

9. Rozvrhněte si čas

Pokud nás čeká opravdu velká dávka učení a je třeba si ji rozložit i do několika dnů nebo déle, rozhodně se vyplatí udělat si nějaký plán. Není třeba plánovat ho konkrétně. Ale měli bychom se zamyslet, kolik času denně studiím věnujeme a na základě toho si rozvrhnout kolik jsme schopni se za jakou dobu naučit. Podle plánu pak zjistíme, zda je možné do daného termínu vše stihnout, nebo musíme-li přidat. Díky tomu z nás částečně opadne i stres a příprava může proběhnout s klidnou hlavou.

10. Udržte si energii

Jak už bylo v úvodu zmíněno, učení může být opravdu velice náročné a únavné. Je tedy třeba udržet si a získávat energii. Například není dobré se při učení zbytečně přecpávat. Jsme pak více unavení, protože tělo spotřebuje hodně energie na trávení. Především je důležité omezení cukrů. Naopak je nutné hodně pít. Pití nás tolik nezatíží – naopak nás osvěží. Voda je důležitou složkou těla a tak je nutné mít jí vždy dostatek, abychom se cítili dobře. A můžeme ji užit nejen vnitřně. Opláchnutí obličeje a zátylku nebo rovnou sprcha nás může nádherně vzpružit. A nezapomínejme také na dostatek slunce, bez kterého člověk taktéž nemůže žít.

11. Pohybujte se

Nezapomeňte také na pohyb. Celodenní sezení u učení jen s občasným odskočením do kuchyně nebo na toaletu rozhodně není ten nejlepší způsob! Stačí lehká procházka nebo protažení a hned učení nebude takové mučení – nebudeme se cítit tzv. „rozlámaní“. Díky cvičení se nám navíc vyplavují endorfiny, tzv. hormony štěstí, které vám pomohou lépe zvládat stres. Pokud opravdu nemáte žádný čas dejte si každou hodinu až dvě intervalový trénink. 20 sekund skákejte přes švihadlo tak rychle co to jde a poté se na 10 sekund zastavte – toto opakujte 8 krát. Jen během těchto 4 minut si perfektně okysličíte mozek, zbavíte se stresu, získáte energii a jako vedlejší účinek si také zrychlíte metabolismus.

12. Rozptylte se

Především při dlouhodobé přípravě na nějaké zkoušky je občas také třeba dopřát si nějaké pobavení, rozptýlení a odpočinutí například v podobě zhlédnutí nějakého filmu (seriálu), poslechnutí dobré hudby nebo pobavení s kamarády. Dobře se tak odreagujeme, náš mozek si odpočine a smích nám dodá energii.

13. Vyspěte se

Nic se nemá přehánět a učení se přes noc nikam nevede, proto také nazapomeňte na spánek. Výzkum provedený Harvardskou Univerzitou zjistil, že krátké zdřímnutí může krátkodobě zlepšit intelektuální výkon a pořádný vydatný spánek může zlepšit paměť a schopnost řešení problémů.

(Pavlína Z.)

Ilustrační fotografie studentky od FreeDigitalPhotos.net

Bara

About Bara

*